close
تبلیغات در اینترنت
آموزش اختصاصی شروع بازی اسپانیایی و زیر شاخه های آن
Post Image 27

مقدمه ای بر شروع اسپانیایی | خانه شطرنج

دسته بندی : گشایش بازی ، آموزش ابتدائی ،

آموزش اختصاصی شروع بازی اسپانیایی

در پایان مبحث گشایشهای باز الان به یه شروع بازی رسیدیم که از نظر اهمیت فاصله زیادی با بقیه گشایشها داره که تا الان توضیح دادم ...

این همون گشایشی است که اسم اسپانیایی یا روی لوپز رو به خودش گرفته...

سوالی که مطرحه  همیشه اینه که چرا این شروع بازی انقدر  مورد علاقه اس؟...

 

 

تو این شروع بازی تو شرایط تساوی همه چی برای سفید دارای شانس بیشتری واسه کسب برتری نسبت به سایر گشایشهای باز داره و چشم اندازش تقریبا به همون اندازه پیاده وزیر خوبه...

از طرفی هم این شروع بازی واسه سیاه دشوازتر از بقیه گشایشهای باز است و از اونجا که بعد ازfb5 (یعنی رفتن فیل شاه سفید به خونه b5) و اچمز کردن اسب وزیر سیاه تو خونه c6 ...سیاه نمیتونه حرکت ازاد کننده  و فوق العاده حیاتی d5 رو انجام بده.بنابراین ناگزیره راه عمیقا متفاوتی رو انتخاب کنه...

دفاع با حرکت a6 به طور قابل ملاحطه ای کار سیاه رو سبک میکنه و بعد از گسترش سیاه باید یک بار برای همیشه بین دو راه "دفاع به هر قیمت" و "حمله متقابل" یکی رو انتخاب کنه...که این هر دو تو بسیاری از حالات فواید خودشو نمایان میکنه...

در کل بهترین حرکت سیاه تو این زمان از بازی حرکت a6هست:

 


 راستی این رو هم بگم که این شروع بازی واسه این اسمش شد اسپانیایی که ملیت شطرنجبازان قرن پانزدهم و شانزدهم به نام لوسنا و لوپرا که این شروع بازی رو واسه اولین بار تجزیه و تحلیل کردن اسپانیایی بوده...

این شروع بازی در اوایل قرن ۱۹ در سایه استنباط جدیدی که به طور کلی درباره تاکتیک مرحله شروع بازی به وجود اومد به تدریج بین شطرنج بازان محبوب شد و از اوایل قرن بیستم همگام با گامبی وزیر به سلاح محبوب شطرنج بازان تبدیل شده است.

تهدید پیاده e5 تنها ابتدای یه مبارزه طولانی و شدیده که سفید برای تصرف مرکز وکسب ابتکار از راه گسترش هماهنگ و متناسب تر سوارهای خود نسبت به حریف انجام میده....

 


تو این گشایش سفید معمولا به یه مبارزه سخت پوزیسیونی برای نظارت بر خونه های f5 و d5 دست میزنه.در عین حال این کار رو با حملات احتمالی  شاه سیاه توام میکنه...

البته سیاه هم باید با بی اثر کردن نقشه های سفید بتونه عملیات متقابلی رو تو مرکز مهیا کنه...(یعنی اینکه سیاه تلاش کنه تا به اجرای حرکت d5-d6 موفق بشه و بعد از اون در صورت باز شدن ستون باتعویض سوارهای بزرگ!وضع رو خلاصه و ساده کنه)...

اگه سفید d5 بازی کنه اونوقت سیاه در یکی از دو جناح که معمولا دفاع در جناح شاه و حمله تو جناح وزیر است دست به حمله متفابل  میزنه...

تا اینجا خواستم فقط با این گشایش یه اشنایی کلی پیدا کنید و با اهداف این شروع بازی اشنا بشید...

راههای گوناگون بازی اسپانیایی رو برای رعایت نظم  به دو دسته تقسیم میکنم:

اول راههایی که سیاه تو حرکت چهارم خودش حرکتی به جز a6 بازی میکنه که  دفاع های قدیمی و غیر معمول هستند ...

دوم راههایی که سیاه تو حرکت سوم خودش a6 رو بازی میکنه که خودش باز شاخه های زیادی داره که دفاع های باز و بسته از مهمترینشون هستن و  چون گشایش محبوب من هم هست تا بتونم توضیح میدم...

اول :راههای بدون a6 (دفاع به سبک قدیمFc5)

تو این راه بازی سیاه تو حرکت سوم خودش فیل شاهش رو  میاره به خونه c5 که دفاع قدیمی هست:

 

 

  1. e4   e5
  2. cf3   cc6
  3. Fb5 Fc5
  4. c3   Cf6
  5. d4   Fb6
  6. F*c6   b*c6
  7. c*e5      0-0
  8. 0-0

وادامه بازی که  اگر سفید درست بازی کنه میتونه برتری رو با سفید همراه کنه...

 

راههای بدون a6 (دفاع فیانکتو g6):

 


 

همونطور که تو عکس بالا میبینید سیاه با حرکت  g6 به دفاع معروف فیانکتو روی اورده که یکی از راه حل های بازی در برابر شروع بازیه اسپانیایی در دفاع قدیم به حساب میاد که امروزه به هیچ وجه از طرف بزرگان شطرنج بازی نمیشه!!...فقط خواستم که بدونید و اگه میخواید بیشتر با این راه بازی اشنا شید ادامه بازی رو واستون مینویسم تا رو صفحه بچینید و متوجه بشید:

 

  1. e4    e5 
  2. cf3   cc6
  3. Fb5   g6
  4. d4   c*d4
  5. c*d4     e*d4
  6. Q*d4   Qf6
  7. e5    Qb6
  8. Qd3     c6
  9. Fc4    Qa5 kish
  10. cc3   Q*e5 kish
  11. Fe3    d5
  12. C*d5   c*d5
  13. Fb5 kish

 

سفید در قبال سوار به گسترش خیلی زیادی دست یافته است...

 

یه راه دیگه رو واسه سفید مینویسم که سیاه تو حرکت سوم خودش f5 بازی میکنه که به دفاع یانیش معروفه: 

 

دفاع یانیش(f5)

 

  حالا تو عکس زیر واستون میارم تا بهتر متوجه بشید...  

 

 

 

همونطور که تو عکس بالا میبینید بهترین راه برای سفید بعد از اینکه دفاع یانیش رو انجام میده حرکت cc3 است(اسب وزیر سفید میره به خونهc3 ) البته حرکت d4 هم میتونه حرکت خوبی باشه واسه سفید...

 

ولی cc3 بهترین راه حل شناخته شده اس...

 

ادامه این راه بازی رو واستون مینویسم که اگر وقت داشتید رو صفحه بچینید و بررسی کنید:

 

  1. e4   e5
  2. cf3    cc6
  3. Fb5    f5
  4. cc3   f*e4
  5. c*e4    d5
  6. c*e5   d*e4
  7. c*c6   Qg5
  8. Qe2    cf6
  9. f4  Q*f4
  10. c*a7 kish   Fd7
  11. F*d7kish   c*d7
  12. d4

 

اگه حرکات بالا رو بررسی کنید باز سفید برتری اشکاری داره...

 


 

خوب یه راه بازی دیگه دفاع برد  هستش که شاید نشنیده باشید ولی راه بازی رو حتما دیدین!...

 

دفاع برد(Cd4): 

 


 

 

همونطور که میبینید سیاه تو حرکت سوم خودش اسب رو میاره به خونه  d4 و سعی میکنه تعادل رو برقرار کنه...

 

همه این راه بازی رو دیدیم و ادامه این بازی رو بازی کردیم...فقط خواستم بدونید که اسم این راه بازی دفاع برد هستش و من یه مقدار از این راه بازی رو زیر مینویسم تا اگه خواستین بررسی کنید:

 

  1. e4   e5
  2. cf3   cc6
  3. fb5  cd4
  4. c*d4   e*e4
  5. o-o   c4
  6. fc4   cf6
  7. te1    d6
  8. c3   fe7

 

با وجود اینکه سیاه دارای دو فیل است...سفید به دلیل انکه عرصه بیشتری را در اختیار داره و حمله به پیاده d6 رو هدف گرفته برتری داره...

 

 

 

 دفاع برلین(Cf6):

 

 

 

حمله متقابل سیاه با cf6 (یعنی اومدن اسب شاه سیاه به خونه cf6) میتونه بازی رو به راهی مملو از دامها ببره...

 

از نقطه نظر ت؛وری این حرکت سیاه رد نشده ولی سفید موفق به گسترش سریع قوا میشه و از موقعیت نا مناسب اسب سیاه بهره برداری میکنه...

 

 خوب بزارید با عکس نشون بدم تا همیشه تو ذهنتون بمونه...

 

 

 

  1. e4     e5
  2. cf3  cc6
  3. fb5   cf6
  4. o-o   c*e4
  5. !d4

 

این حرکت که هدفش گشودن ستون e میباشد از حرکت Te1 قویتر ارزیابی شده...(Te1 یعنی رفتن رخ به خونه e1 برای سفید)...

 

ادامه بازی اینطور دنبال میشه:

 

5.d4   fe7

 

فورا ستون مهم رو میبنده...

 

ادامه...

 

6.Qe2    cd6

 

7.f*c6    b*d6

 

8.d*e5     cb7

 

راه بازیه دیگه تو گشایش اسپانیایی دفاع اشتاینیتز هستش که بررسی میکنیم...

 

 دفاع اشتاینیتز (دفاع قدیم):

 

 خوب این راه بازی رو من میبینم که خیلی از بچه ها انتخاب میکنن و در برابر بازی روی لوپز تو حرکت سوم  d6 بازی میکنه...بزارید اول با یه عکس تو ذهنتون بیاد که کدوم راه بازی رو دارم میگم:

 

 

 


 

این بازی مبتنی بر روش ((دفاع به هر قیمت)) است...

 

ببینید تو دفاع اشتاینیتز سیاه تو بیشتر مواقع مجبور به ترک مرکز میشه.

 

ضمن اینکه یه وضعیت فشرده رو هم سیاه تجربه میکنه.و واسه رهایی از چنین وضعیتی مجبوره که تعویض های مکرر انجام بده والبته اگر به این کار موفق بشه شانس بسیار خوبی واسه تساوی داره...

 

از این طرف سفید وظیفه اش اینه که سیاه رو مجبور کنه به تعویض e*d4 و تا اونجا که میتونه از قبول معاوضه سوارها خودداری کنه و در اخر تدارک حمله بر مواضع حریف رو جستجو کنه...

 

بهترین حرکت سفید اینجا حرکت  d4 هستش...این پر توان ترین حرکت واسه سفیده...

 

تهدید سفید یکی گرفتن پیاده e5 و دیگری پیش راندن d5 است که اسب اچمز c6 رو مورد حمله قرار میده...

 

بعد از حرکت d4 سیاه میتونه یکی از دو راه زیر رو انتخاب کنه:

 

1-سیاه با حرکت e*d4 مرکز را ترک میکند (تعویض پیاده در مرکز)

 

2-سیاه با حرکتFd7 از اسب اچمز خود دفاع میکند

 

 

 

 بازیهای بالا رو بررسی میکنیم که البته یکم طولانیه ولی خیلی مهمه

 

1-سیاه با حرکت e*d4 مرکز را ترک میکند(تعویض پیاده در مرکز):

 

 

 


 

 

 

همونطور که تو عکس بالا میبینید سیاه تو حرکت چهارم خودش میزنه تو d4 وبا این کار مرکز رو ترک میکنه...

 

این بازی سیاه این امکان رو به سفید میده که ازادی عمل زیادی پیدا کنه ...

 

با حذف پیاده e5 خونه های d4وf4 در دسترس سوارهای سفید قرار میگیره.

 

خوب حالا حرکت با سفیده...

 

سفید تو حرکت پنجم خودش دو راه اصولی پیش رو داره...

 

الف-گرفتن پیاده سیاه با وزیر

 

ب-گرفتن پیاده سیاه با اسب

 

الف-گرفتن پیاده سیاه با وزیر:

 

تو این راه بعد از اینکه سفید با وزیر خودش پیاده d4  رو میگیره سیاه تو بهترین حالت ممکن فقط باید فیل وزیر خودش رو بیاره خونه d7 تا از اسب اچمز خودش دفاع کنه...

 

5.Q*d4   Fd7

 

سفید هم تو این راه بازی بهتره تو حرکت بعدی خودش اسب رو بزنه (یعنی F*c6 کنه)...

 

دلیل اینکه سفید اسب رو میگیره اینه که با تغییر خونه وزیر یه ((زمان)) تلف نشه...

 

در ادامه سیاه میتونه اسب رو هم با فیل بگیره هم با پیاده:

 

پس گرفتن با فیل

 

 

 

این بازی سیاه(یعنی زدن اسب با فیل ) یه حرکت طبیعی به نظر میرسه.چونکه با این حرکت پیاده ها رو دو پشته نکرده وتازه امکان رفتن به قلعه بزرگ رو هم واسه خودش نگه داشته....ولی سیاه قسمتی از عرصه پیکار رو از دست میده.چونکه سفید بر چهار عرض حاکم است ولی سیاه به سه عرض...در کل این حرکت خوبی برای سیاه شناخته نمیشه...

 

 

 

پس گرفتن با پیاده:

 

 

 

 

 

 این حرکت سیاه با اینکه کمی در ساختار پیاده ضعف وارد میکنه ولی نسبت به حرکت قبلی که با فیل خونه c6 رو پس گرفتیم امکانات بیشتری رو برای سیاه فراهم میکنه...

 

با پیش راندن پیاده به  خونه c5 فیل میتونه تو خونه c6 مستقر بشه وبااین کار پیاده e4 حریف رو هدف بگیره...

 

در عین حال باز شدن ستون b سفید رو از رفتن به قلعه بزرگ باز میدارهو بالاخره پیاده c6 سیاه رو برای اجرای حرکت d5 یاری میرساند...

 

بازی به شکل زیر پیش میره:

 

  1. e4   e5
  2. cf3   cc6
  3. fb5  d6
  4. d4   e*d4
  5. q*d4   fd7
  6. f*c6   b*c6
  7. cc3    cf6
  8. o-o   fe7
  9. fg5

 

برتری سفید در حداقل ممکن است.

 

حالا اینا همونطور که گفتم راه بازیی هست که سفید تو حرکت پنجم خودش با وزیر اومده خونه d4 رو زده و اشغال کرده...همونطور که گفتم دو راه داره سفید تو حرکت پنجم خودش...حرکت دوم  اینه که با اسب پیاده d4 رو بگیره:

 

ب-گرفتن پیاده سیاه با اسب:

 

  

 

 

 

 5.c*d4   fd7

 

6.cc3    cf6

 

7.f*c6    b*c6

 

سیاه میخواد برتری دو فیل رو واسه خودش حفظ کنه...

 

8.Qf3

 

این حرکت وزیر از سوی سفید برای اجرای e5 وسپس c*c6 است ...این راه دام زیبایی تو خودش داره...

 

8.c5   ......

 

البته حرکت بهتر واسه سفید میتونه Rb8 باشه...

 

9.cf5     g6

 

باز اینجا سیاه بهتر بود به جای g6 کردن با فیل میزد به f5 ولی....

 

ولی اگه راه بالا رو رو صفحه بچینید و بازی کنید متوجه میشید که سیاه با این زاه بازی میخواد برتری دو فیل خودش رو حفظ کنه و فکر میکنه با این حرکت خودش میتونه سفید رو وادار کنه تا اسبش رو تفییر مکان بده...

 

در نتیجه هم یه ((زمان)) از دست میده وهم فیل رو تو g7 گسترش میده...

 

10.!!fg5

 

این حرکت سفید یه کار جالب و البته میشه گفت نا پیداست...

 

در هر صورت باز هم برتری سفید محسوس است(البته اگه درست بازی بشه)...

 

خوب اینایی که گفتم زمانی بود که سیاه مرکز رو ترک میکنه...اما یادتون هست که گفتم یه راه بازی هم اینه که سیاه مرکز رو ترک نمیکنه...

 

 

 

2.سیاه با حرکت Fd7 و رفع اچمز از اسب c6 به حفظ مرکز میپردازد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  e4    e5
  2. cf3    cc6
  3. fb5    d6
  4. d4   fd7

 

دلیلی ندارد که سیاه مرکز رو بدون جدال ترک کنه!!!

 

5.cc3     cf6

 

حالا سفید دو راه واسه ادامه داره:     1)راه جدید   2)راه  قدیم

 

1)راه جدید:

 

6. f*c6   f*c6  

 

7.Qd3

 

سفید به طرز قاطعی از پیاده e4 دفاع میکنه...

 

حالا دیگه پیاده e5 سیاه  رسما مورد تهدید قرار گرفته!

 

سیاه مجبوره که دیگه مرکز رو اینجا رها کنه...

 

 

 

 

 

 تو راه قدیم که میخوام بگم به جای اینکه سفید با وزیر بیاد و خونه d3 رو بگیره...سفید اینجا شاهش رو میبره تو قلعه کوچیک...

 

6.o-o   fe7

 

7.Te1

 

حالا سیاه برای رهایی از فشار حریف لازمه که با e*d4 مرکز رو ترک کنه وگرنه تو دام مشهور تاراش میوفته...بنابراین اگه اینجا رسیدید همیشه یادتون باشه که مرکز رو رها کنید...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 خوب دوستان تا اینجا هر چی دیدیم دفاع اشتاینیتز تو راه قدیمی بود...

 

اگه یادتون باشه اول بحث گفتیم که واسه بازی کردن جلوی کسی که اسپانیایی رو انتخاب میکنه باید از دفاع اشتاینیتز استفاده کنیم .در ضمن گفتیم که دفاع اشتاینیتز قدیمی و جدید داره که تا اینجا هر چی گفتیم راه های بازی قدیم بود که سعی کردم همشو بنویسم...

 

یاداوری میکنم که دفاع قدیم اشتاینیتز دفاعی بود که سیاه حرکتی به جز a6 رو بازی میکرد...

 

ولی ما  اینجا میخوایم دفاع اشتاینیتز رو از راه جدید دنبال کنیم که امروزه تمام مربیان و قهرمانان جلوی روی لوپز a6 بازی میکنن...

 

 

 

دفاع اشتاینیتز(راه جدید)

 

 

 


 

 

 

 این راه بازی در واقع راه تکامل یافته  دفاع اشتاینیتز است.

 

در مقایسه با دفاع قدیم تو این روش دفاعی سیاه میتونه پیاده نیرومند e5 رو حفظ کنه وتو لحظه مناسب به اجرای حرکت b5 بپردازد...

 

  1. e4    e5
  2. cf3    cc6
  3. fb5    a6
  4. fa4    d6

 

حرکات بالا یکی از راههای بازی برای ادامه بازی از جانب سفیده...

 

یعنی بعد از اینکه سیاه a6 بازی کرد و سفید عقب نشینی کرد به خونه a4 سیاه میاد و d6 رو بازی میکنه تا از پیاده قدرتمند مرکزی خودش (e5) حمایت میکنه.

 

بزارید با عکس بهتون کامل توضیح بدم...

 


 

 حالا سفید برای ادامه دو راه داره:

 

1-سفید با فیل خودش اسب اچمز شده سیاه رو میگیره

 

 2-سفید c3 بازی میکنه

 

خوب اگه سفید با فیل بیاد و اسب رو بزنه چه سودی براش داره؟

 

اول اینکه با این حرکت پیاده های حریفش رو دو پشته میکنه

 

دوم اینکه نمیزاره سیاه با حرکاتی مثل fd7  یا b5 بازی خودش رو استحکام بده...

 

ولی عیب این کار چیه؟

 

تنها ایراد این حرکت اینه که سفید فیل ارزشمند همرنگ خودش رو از دست میده

 

 ×××همونطور که خیلی هاتون میدونید فیل همرنگ برای ما ارزش بیشتری از فیل غیر همرنگ داره...مثلا وقتی با مهره سفید دارید بازی میکنید فیل سفید...و وقتی با مهره سیاه بازی میکنید فیل سیاه ارزش بیشتری داره.بنابر این معمولا از این فیل برای تعویض استفاده نمیشه×××

 

حالا سفید با فیل  خودش اسب اچمز شده سیاه رو گرفته...

 

تو این راه بازی سفید برتری اندکی بدست میاره..

 

ادامه بازی اینطور دنبال میشه:

 

۵-f*c6     b*c6

 

6-d4    f6

 

این بازی منطقی ترین حرکت سیاه است.چون با سیاه امکان میده از پیاده e5 خودش دفاع کنه و در معاوضه احتمالی( d*e5)  زنجیره پیاده های خودش رو دست نخورده نگه داره و چون فیل شاه سفید از صحنه پیکار خارج شده سفید نمیتونه از ضعف قطر b3-g8 بهره برداری کنه...

 

با عکس راه بازی رو نشون میدم تا تو ذهنتون بمونه:

 

 

 

 

 

 

 

 طرح دوم همونطور که گفته شد حرکت c3 برای سفید تو حرکت پنجم خودش بود...

 

تو این راه بازی سفید فیل همرنگ خودش رو حفظ میکنه و با حرکت c3 دو مزیت رو برای خودش دنبال میکنه...

 

هدف اول اینه که پیاده وزیرش رو ببره جلو ...

 

هدف بعدی اینه که اگه سیاه فیل سفید رو با پیاده دوباره تهدید کرد بیاره به خونه c2 و با این کار در اینده میتونه پیاده h7 رو زیر ضرب داشته باشه...

 

البته سیاه که موفق شده پیاده شاه خودش رو تقویت کنه مجبور نیست که به حرکت d4 سفید با  بازی e*d4 پاسخ بده...

 

سیاه تو ادامه این راه بازی میتونه فیل شاه خودش رو در حالت فیانکتو گسترش بده تا به وقتش به پشتیبانی پیاده g6 با حرکت f5 به بازی متقابل تو جناح شاه مبادرت کنه...

 

 

 

 

 

 خوب من ادامه بازی رو مینویسم تا هر کسی که خواست بتونه بررسی کنه:

 

  1. e4   e5
  2. cf3    cc6
  3. fb5   a6
  4. fa4   d6
  5. c3   sd7
  6. d4  g6
  7. o-o   fg7
  8. Te1    CGe7
  9. fe3   o-o
  10. CBd2   Qe8
  11. fb3   b6
  12. d*e5    d*e5
  13. cc4    Rh8
  14. Qc1

 

سفید کمی وضعش بهتره...

 

 

 

روش خودداری از تعویض(راه اصلی): 

 

 اینجا قویترین راه بازی برای سفید رو بهتون میگم...این راه بازی از تمام راههای بازی  که تا الان گفتم قویتره...

 

 تا اینجا دیدیم که در ابتدا سفید فیل b5 رو که مورد حمله a6 قرار گرفته بود رو عقب میکشه...

 

پس از عقب نشینی فیل...سیاه امکان پیدا میکنه تا تو لحظه لازم با حرکت b5 اسب اچمزی خودش رو خلاص کنه و از فشار به پیاده  e5 خودش کم کنه...

 

راه بازی اینه:

 

  1. e4   e4
  2. cf3   cc6
  3. fb5   a6
  4. fa4   cf6

 

 همونطور که دیدید سیاه حرکت cf6 رو انجام میده(یعنی اسب شاهش رو میاره به خونه f6)

 

باز ظاهرا مجبورم یه عکس دیگه واستون درست کنم...

 

 

 


 

 

 همونطور که تو عکس بالا میبیند سیاه با  حرکت اسب خودش و حمله به پیاده e4 سفید رو مجبور میکنه که یه تصمیم فوری بگیره...

 

سفید برای ادامه بهتره که به قلعه کوچیک بره...

 

5-o-o

 

سفید با این حرکت حداکثر امکانات رو برای خودش ذخیره میکنه...

 

مثلا اگه سفید اینجا به جای قلعه رفتن بیاد و با حرکت cc3 (اوردن اسب وزیر به خونه c3) از پیاده دفاع کنه از هجوم به مرکز سیاه با حرکت c3 که باعث میشه سیاه نتونه d4 کنه محروم میشه...

 

در ضمن دفاع از پیاده e4 با حرکت سست d3 نتیجه بزرگی نمیده!

 

پس بهترین حرکت برای سفید همون قلعه رفتن کوچیکه...

 

خوب حالا نوبت با سیاهه..

 

سیاه اینجا باز با دو روش "دفاع به هر قیمت"  و "حمله متقابل" روبه رو میشه که من اینجا چون قاطی نکنید(!) اسمشون رو میزارم دفاع بسته و دفاع باز...

 

دفاع بسته(Fe7)

 

دفاع باز(C*e4)

 

دفاع بسته(Fe7)

 

 ویژگی این راه بازی برای سیاه اینه که در حقیقت راه اسون تری برای سیاهه و خطرات احتمالیش برای سیاه کمتره...

 

این روش دفاعی روش محکمی است و حمله مستقیم به مواضع استوار سیاه برای سفید دشواره...

 

 

 

 

 

 

 

 هدف سیاه از استقرار فیل تو خونه e7 اینه که ستون e یعنی ستونی که هنوز شاه سیاه تو اون قرار داره بسته بشه و حمله به پیاده e4 حریف مطرح بشه ...

 

انتخاب راه بسته لازمش اینه که شطرنج باز صبر و شکیبایی - شناخت عمیق از وضعیت های متغیر  و راههای متعدد تاکتیکی داشته باشه وگرنه متضرر میشه...

 

 سیاه کار عقب روندن fa4 رو با حرکت b5 همچنان ذخیره داره...اما فعلا این حرکت ضروری نیست...

 

در هر صورت فعلا نوبت حرکت با سفیده نه سیاه!!!

 

بعد از اینکه سیاه فیل شاهش رو اورد به خونه e7 سفید 3 راه برای ادامه بازی پیش رو داره:

 

  1. رخ خودش رو بیاره خونه e1
  2. وزیرش رو بیاره خونه e2
  3. اسب رو بیاره خونه c3

 

 از میون ۳ راه بالا بهترین بازی برای سفید حرکت Te1 است...یعنی اوردن رخ شاه به خونه e1 حالا دلیلش رو با هم دنبال میکنیم.

 

این حرکت امروزه رایج ترین حرکت به حساب میاد.با این حرکت سفید رخ خودش رو تو ستون مهم مرکزی مستقر میکنه و در عین حال تهدید گرفتن پیاده e5 رو مطرح میکنه.

 

بهترین پاسخ سیاه تو  حرکت  ششم و بعدی خودش b5 هستش...

 

تو حرکت هفتم اینجوری دنبال میشه:

 

7-Fb3    d6

 

بعدا گامبی مارشال رو با هم میبینیم...

 

8-c3

 

سفید اینجا هم پیشروی d4 رو تهیه میبینه و هم یه راه گریز واسه فیل b3 فراهم میکنه...

 

 

 

 

 

 ادامه بازی رو مینویسم که اگه خواستید بررسی کنید ...

 

  1. e4   e5
  2. cf3   cc6
  3. fb5   a6
  4. fa4   cf6
  5. o-o   fe7
  6. Te1   b5
  7. fb3    d6
  8. c3    o-o
  9. h3   ca5
  10. fc2    c5

 

همونطور که دیدید بازی پیچیده میشه و شما هنگ کردید احتمالا!!!!

 

 

 

 

 

خوب حالا میرسیم به گامبی مارشال که تو ادامه بازی اسپانیایی ایجاد میشه....

 

 

 

 گامبی مارشال:
 
 خوب این راه بازی رو یکی از دوستان خوبم armin-45 تو سایت بی سی دی یادم انداخت که توضیح بدم که همینجا ازش تشکر میکنم...
 

 

 گامبی مارشال یا حمله مارشال روش ابداعی فرانک مارشال شطرنج باز نامدار امریکاییه که این راه بازی رو تو نیویورک مقابل کاپابلانکا به کار برده...

 

تو این روش بازی که از دفاع بسته جدا میشه سیاه  پس از حرکت هفتم سفید که فیل رو میاره به خونه b3 به جای اینکه d6 بازی کنه میره تو قلعه و بعد از حرکت c3 سفید حرکت جالب d5 رو انجام میده...

 

 

 

 

 

 

 

حرکات اولیه رو مینویسم براتون تا بدونید کجا راه بازی به مارشال کشیده میشه...اول بازی تا حرکت ششم اینجوری بازی کرده بودیم :

 

  1. e4   e5
  2. cf3   cc6
  3. fb5   a6
  4. fa4    cf6
  5. o-o  fe7
  6. Te1  b5
  7. Fb3  o-o 

 

 حالا اینجا تو حرکت هفتم خودش اگه o-o رو انجام بده و شاهش رو ببره تو قلعه و تو حرکت هفتم سفید c3 بازی کنه و سیاه بیاد و d5 بازی کنه اونوقت راه بازی به سمت گامبی مارشال رفته:

 

8.c3   d5

 

قصد سیاه از این قربانی پیاده اینه که ابتکار عمل رو از دست سفید خارج کنه ... از طرفی قطرهای a8-h1 وهمچنینb8-h2 و c8-h3 و ستون شاه باز بشه.به این امید که بتونه از این خطوط علیه قلعه شاه حریف بهره برداری کنه...

 

در ضمن تو این گیر و دار اسب جناح شاه سفید که تنها مدافع قلعه اوست حذف میشه و گسترش نیروهای سفید به کندی انجام میشه...

 

***البته سفید تو حرکت هشتم خودش میتونه به جای اینکه c3 بازی کنه حرکت d4 رو انجام بده و از ورود به گامبی مارشال جلوگیری کنه***

 

هر چند ارزش این گامبی همیشه مورد تامل بوده ولی واقعیت اینه که سیاه با این راه بازی قدرت تهاجمی زیادی پیدا میکنه...

 

ادامه بازی میتونه اینجوری دنبال بشه:

 

9.e*d5   c*d5

 

10.c*e5    c*e5

 

11.T*e5  cf6

 

این همون راه بازیه که مارشال تو بازی با کاپابلانکا بازی کرده...

 

12.h3   fd6

 

13.Te1    cg4

 

14.h*g4    Qh4

 

15.Qf3    fh2

 

تا اینجا رو یادم بود که نوشتم و در اخر سفید برنده میشه...

 

خوب این هم از گامبی مارشال که راه بازیه جالبیه ولی توصیه میکنم اگه از پیچیدگیهای این راه بازی مطلع نیستین اصلا وارد این راه بازی نشید!

 

 

 

 دفاع باز(دفاع تاراش):

 

 سیاه اگه تو دفاع بسته از از روش "دفاع به هر قیمت" استفاده میکنه...تو دفاع باز که دفاع تاراش هم میگن از روش "حمله متقابل" استفاده میکنه.این راه بازی است که پس از یه دوره که همه میگفتن کاملا بی ارزش است باز کمی ارزش پیدا کرده...

 

ایده های راهنمای این بازی برای سفید حفظ فیل شاه و یه پیاده نیرومند تو خونه e4 است...

 

برای سیاه هم ایده اصلی میتونه ابقا اسب در e4 و تا جایی که ممکن باشه یه پیاده نیرومند تو خونه d5باشه...البته گسترش فیل شاه هم تو اولویت برای سیاهه...

 

تو دفاع باز ایده ها در مقایسه با دیگر راه بازیهای اسپانیایی نسبتا دست یافتنی تر هستند...اما پیاده کردن انها که عموما جنبه تاکتیکی دارن پیچیده تر است...

 

  1. e4    e5
  2. cf3    cc6
  3. fb5   a6
  4. fa4    cf6
  5. o-o   c*e4

 

 بزارید با عکس نسون بدم این راه بازی رو... 

 

  

 


 

 

خوب حرکت اخیر سیاه(c*e4) حرکت بنیادی این دفاع است...

 

سفید تو حرکت بعدی خودش d4 روبهتره بازی کنه ...

 

6.d4

 

سفید با این کار میکوشد حریف رو به گرفتن این پیاده ترغیب کنه تا با گشودن ستون e اسب رو اچمز کنه...

 

میشه گفت بهترین بازی برای سیاه اینجا حرکت b5 میتونه باشه...

 

ادامه بازی رو مینویسم تا اگه وقت کردین رو صفحه بچینید و بررسی کنید:

 

6.d4   b5

 

7.fb3     d5

 

8.d*e5   fe6

 

9.c3  fe7

 

10.cbd2     o-o

 

11.fc2     f5

 

12.cb3   Qd7

 

خوب این هم از اخرین مطلب که توضیح دادم.در رابطه با این راه بازی باید بگه که این راه بازی رو الان کسی دنبال نمیکنه و من هم اصلا توصیه نمیکنم...

 

 

 

خوب بالاخره گشایش اسپانیایی رو با تمام شاخه ها و راه بازی ها براتون مفصل توضیح دادم...

 

نزدیک 25 روز طول کشید تا این مطالب رو با عکسها واستون بنویسم

 

 سعی کردم چیزی رو از قلم نندازم و با عکس همه مطالب رو توضیح بدم.

 

تنها چیزی که در ازای زحمتی که کشیدم تقاضا دارم اینه که دوستانی که قراره در اینده این مطالب رو کپی کنن و تو سایتهای خودشون بزارن لطف کنن و حتما منبع رو ذکر کنن!چون من واقعا واسه تک تک این مطالب وقت زیادی رو گذاشتم...

 

امیدوارم که از این پست خوشتون اومده باشه و بتونید ازش استفاده کنید.

 

باز هم توصیه میکنم که این پست رو با دقت و صرف زمان دنبال کنید و اجمالی به مطالبش نگاه نکنید...

 

هر سوالی هم داشتید تو همین پست در قسمت نظرات بپرسید و من زیر همون جوابتون رو میدم...موفق باشید.

 

 







  • تاریخ : دوشنبه 29 تير 1394 ، 0:40
  • نویسنده : Chess98
  • بازدید : 716
  • نظرات :
مطالب مرتبطRelated Post
بخش نظراتComments
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی